X
تبلیغات
رایتل

علی الظاهر مقصر خودمانیم

دوشنبه 13 شهریور 1396 ساعت 21:54

در سال‌های اخیر فروش خودروهای جدید در ابتدای زمان عرضه، با وجود قیمت‌های نامتعارف، در بیشتر موارد با استقبال خوبی از سوی مشتریان ایرانی مواجه شده و همچنان می‌شود. این در حالی است که همواره یکی از عوامل نارضایتی مشتریان، عرضه انواع خودرو با قیمت‌های بالا بوده و هنوز هم هست. در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که چرا وقتی بسیاری از مشتریان نسبت به قیمت خودروهای جدید معترض هستند، در زمان عرضه اولیه این محصولات، از آنها با وجود علم به گران بودنشان، استقبال می‌کنند؟

 

 در حال حاضر محدودیت قانونی خاصی برای قیمت‌گذاری محصولات بالاتر از  45 میلیون تومان در بازار خودرو ایران وجود ندارد و رقابت ضعیف در این بازار سبب شده عرضه کنندگان خودرو روی به قیمت‌های به اصطلاح دلبخواهی بیاورند. این در حالی است که اقدامات این‌چنینی  را می‌توان نتیجه رفتار مشتریان در قبال تصمیمات قیمتی نامتعارف عرضه‌کنندگان خودرو در طول سال‌های گذشته نیز دانست. اگرچه واردات خودرو در بازار ایران از آزادی نسبی  برخوردار است، اما هنوز در بخش‌هایی از بازار انحصاری قابل لمس حاکم بوده و مشتریان آگاهانه یا گاهی هم ناآگانه برای خرید خودروهای جدید با قیمت‌های نامتعارف صف می‌کشند. در حال حاضر عرضه‌کنندگان خودرو با خیالی آسوده اقدام به عرضه محصولات خود با قیمت‌های خارج از عرف می‌کنند، زیرا از ضعف رقابت موجود در بازار به خوبی آگاهی داشته و از استقبال اولیه مشتریان مطمئن هستند.

  

با این شرایط، تا زمانی که انحصار نسبی در بازار خودرو موجود و خبری از رقابت جدی در بین شرکت‌های مختلف نباشد، عرضه کنندگان خودرو می‌توانند محصولات شان را با هر قیمتی که مد نظر دارند در بازار عرضه کنند و از سوی مشتریان نیز با استقبال مواجه شوند. بنابراین انتظار می‌رود همچنان شاهد ادامه و گسترش این رویکردها در قیمت محصولات جدید باشیم.

 

به عنوان مثال، فروش پژو 301 با قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان در حالی که پیش‌تر قیمت‌ آن حدود 50 میلیون تومان اعلام شده بود، جدیدترین نمونه‌ای است که می‌توانیم از قیمت‌گذاری‌های گزاف عنوان کنیم. همچنین عرضه تویوتا C-HR با قیمت 220 میلیون تومان و مرسدس‌بنز E200 با قیمت 600 میلیون تومان نیز از دیگر نمونه‌های این مدل قیمت‌گذاری ها هستند. با بررسی مختصر و در نظر گرفتن قیمت‌جهانی این خودروها می‌توان حدود ارزش منطقی آن‌ها را در بازار ایران تخمین زد. تویوتا C-HR که هم‌کلاس نیسان جوک محسوب می‌شود می‌توانست مشابه رقیب هم‌ وطنش با قیمتی در محدوده 150 تا 190 میلیون تومانی به  فروش برسد. مرسدس بنز E200  با قیمت جهانی 70 تا 85 هزار دلار نیز شایسته  برچسب قیمتی کمتر از 600 میلیون تومان است.

 

با توجه به محدودیت‌های موجود، کمبود فضای رقابتی و عدم وجود شرایط لازم برای ایجاد رقابت در بازار، تنها عاملی که می‌تواند در حال حاضر در مورد قیمت‌گذاری خودرو توسط عرضه‌کنندگان، تعیین کننده باشد، کنترل هیجانات اولیه مشتریان در زمان عرضه محصولات جدید است. البته ما در این مطلب قصد تشویق مشتریان برای عدم خرید خودرویی را نداریم، اما باید در نظر داشته باشیم استقبال و صف کشیدن‌های خود ماست که دست عرضه‌کنندگان را برای قیمت‌‌گذاری‌های بی‌حساب و کتاب باز می‌گذارد. اگر حداقل آن دسته از مشتریان که نسبت به گران‌فروشی شرکت‌ها آگاهی نسبی دارند، در زمان عرضه اولیه با تامل برخورد کرده و از واکنش‌های هیجانی خود جلوگیری کنند، بر اساس نظام عرضه و تقاضا، شرکت‌های عرضه‌کننده نیز برای رسیدن به سهم بازار مناسب و در نتیجه سود منطقی، در جهت کاهش قیمت پیش‌خواهند رفت.

 

 

برچسب‌ها: همان
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد