X
تبلیغات
رایتل

فصلی نو برای ولوو

دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 16:49

با ورود به قرن 21 و جدی تر شدن بحران سوخت و آلاینده های محیط زیستی، نیاز به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آن کاهش تاثیرات منفی گاز های گلخانه ای بیش از پیش احساس می شود و سالانه بر نگرانی کارشناسان محیط زیست در خصوص منابع تجدیدناپذیر افزوده می شود. از این رو در دو دهه اخیر دولت ها در جهت کاهش آلودگی ها و جایگزین کردن منابع تجدیدناپذیر، اقدام به وضع قوانین بازدارنده و تشویقی کردند. صنعت اتومبیل سازی که در دنیا از صنایع پردرآمد و استراتژیک به حساب می آید از این قاعده مستثنا نیست، سیاست گزاران و صاحبان این صنعت رویکردی جهانی در جهت کاهش مصرف سوخت و جایگزین کردن سوخت های فسیلی دارند. در نتیجه این سیاست ها شاهد حضور برندهایی هستیم که به طور خاص بر روی تولید اتومبیل های کاملا برقی متمرکز شده اند، همچون تسلا موتورز که توانسته به خوبی وارد میدان رقابت با خودروسازان بزرگ و باسابقه شود. از طرفی نیز شاهد ورود اتومبیل سازان سنتی و پیشکسوت به حوزه  اتومبیل های برقی و هیبرید هستیم که با توجه به نیاز دنیای امروز، روز به روز بر تعداد مدعیان این بخش از صنعت اتومبیل سازی افزوده می شود و رقابت بین آنها رفته رفته صورت جدی تری به خود گرفته و هیجان انگیزتر می شود.



ولوو نیز به تازگی از برنامه های جدید خود برای ورود به عرصه این رقابت ها  در قالب پلتفرمی جدید، با معرفی 2 مدل مفهومی، پرده برمی دارد.

 

 

طراحی و ظاهر


     

40.1

40.1 نشانه هایی را از برادر بزرگتر خود یعنی XC90 2016 به ارث برده و در عین حال از فاکتورهای بدیعی بهره می برد که توانسته نظر منتقدین را به خود جلب کند. LED های چکش مانند در جلو،چراغ های عقب که تا زیر سقف کشیده شده اند، شیب پنجره عقب و درب محفظه بار، XC90 جدید  را به خوبی در ذهن تداعی می کنند. overhang های کوتاه در قسمت های ابتدایی و انتهایی، چهره ای ماجراجویانه به 40.1 بخشیده که بنظر می رسد طراحان آن مسیر های پرچالشی را در طالع محصول جدید خود دیده اند. در کناره ها، خطوط شکسته -Uشکل گلگیر ها را به هم متصل کرده اند. یکی از علل بالا بودن ارتفاع این کراس اوور انتخاب چرخ های بزرگ است که نشانگر تاکید طراحان آن بر اهمییت  چرخ هاست. البته این موضوع در کنار گلگیر های جمع و جور، به 40.1 اجازه می دهد تا با جثه نسبتا کوچک خود قدم های بزرگی بردارد که حاصل ایده پردازی های طراح ارشد آن، توماس اینگنلس است.



40.2

صرفا با نگاه به بدنه 40.2 نمی توان به طور قطع گفت که این کانسپت جایگزینV40  خواهد بود یا S40 چرا که هاچ بکی است با شخصیت یک سدان. فاصله بین دو محور و فرم کشیده اتاق خصوصا در قسمت صندوق عقب آن را به سدان بودن نزدیک می کند اما طبق صحبت های مسولین ولوو، برای فضای سر بیشتر طراحی 40.2 به این سمت کشیده شده، همچنین درب صندوقی که رو به بالا باز می شود هاچ بک بودن آن را بیشتر مجسم می کند. این مدل مفهومی نیز در قسمت جلو پنجره و چراغهای جلو شباهت بسیاری به 40.1 دارد اما چراغ های عقب آن کاملا شبیه به چراغ خطر هایS90 سدان هستند. ارتفاع از زمین بیش از حد معمول است که چهره ای کراس اوور مانند به آن بخشیده.

 

مدل های مختلف سری 40 جدید احتمالا در قسمت پیشرانه ها گزینه های مشترکی شامل چند نمونه موتور بنزینی و دیزلی خواهند داشت که برخی از نمونه های بنزینی به موتور های الکتریکی مجهز خواهند شد و در 2020 نسخه ای تمام الکتریکی با  قابلیت پیمودن 320 کیلومتر با یک شارژ، ارایه خواهد شد.


قدرت و عملکرد

موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر مجهز به توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت که به تنهایی قادر به تولید حدود 200 اسب بخار خواهد بود در کنار سیستم هیبرید ولوو، T5، وظیفه تامین قدرت 40.1 را بر عهده خواهند داشت. که با توجه به گفته های مهندسین ولوو این مجموعه  شامل همان موتور 3 سیلندر جدید است که به یک موتور الکتریکی 74 اسب بخاری در کنار باتری های لیتیوم-یون با ولتاژ بالا به ظرفیت 9.2 کیلو وات ساعت، به شیوه ای نوین، با استفاده از جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به کار بسته شده اند تا در مجموع حدود 250 اسب بخار از طریق چرخ های جلو تولیدات کوچک و جدید ولوو را چالاکانه به حرکت درآورد. التبه احتمال وجود نسخه چهارچرخ متحرک نیز برای این مدل ها می رود که با اضافه کردن یک موتور الکتریکی دیگر بر روی محور عقب میسر خواهد شد.


  در حالت برقی، موتور الکتریکی با تغذیه از باطری های با ولتاژ بالا اتومبیل را در سکوتی مثال  زدنی به حرکت در می آورد.


    زمانی که با حالت هایبرید در در حرکت باشید، موتور بنزینی و الکتریکی در بهینه ترین حالت ممکن، در کنار یکدیگر وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند. باتری ها نیز در صورت نیاز  با استفاده از موتور بنزینی شارژ خواهند شد.

   زمانی که به قدرت بیشتری احتیاج باشد گشتاور موتور الکتریکی در کنار قدرت موتور بنزینی به طور همزمان، قدرت عملکرد بالایی را در اختیار راننده قرار می دهد.



پ ن: این مطلب به طور کامل در شماره 108 مجله نسل برتر به چاپ رسیده است و در اینجا خلاصه ای از آن ارایه شده است.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد