X
تبلیغات
رایتل

مراقبت از جعبه دنده

سه‌شنبه 10 آذر 1394 ساعت 04:32

زمانی که متوجه هر نشانه ی جدید خارج از روال عادی اتومبیل خود می شوید باید نگران مشکلات احتمالی باشید و به دنبال راه حل مناسب برای برطرف کردن این مشکلات بگردید.


مشکلات مکانیکی اتومبیل بر خلاف مشکلات الکترونیکی، معمولا با صدا و لرزش های جدید همراه می شوند که این نکته نشانگر مهمی است برای درک این موضوع که بعضی قطعات همانطور که طراحی شده اند و باید، کار نمی کنند.



تعمیرات گیربکس معمولا خرج زیادی بر روی دست مالک اتومبیل می گذارد لذا توجه به هر موضوع غیر عادی مهم و با ارزش است. اگر فکر می کنید که گیربکس اتومبیل شما به دردسر افتاده یا به دنبال شناخت بهتر جعبه دنده و مشکلات آن هستید با ما همراه باشید و ده نکته ی زیر را مطالعه کنید.


جا نرفتن دنده: هنگامی که شما پدال کلاچ را فشار داده اید و می خواهید دنده را عوض کنید، دسته دنده تمایلی به جابجا شدن ندارد. این موضوع زمانی رخ می دهد که می خواهید از حالت خلاص به دنده یک بروید یا به طور کلی در تعویض دنده های عادی. این مشکل معمولا نشانگر کم بودن روغن گیربکس یا ویسکوزیته نامناسب است و در برخی موارد لازم است ارتباط کلاچ و یا کابل های دنده (shift cables)  تنظیم شوند.

  

بوی سوختگی: اگر بوی سوختگی مایع جعبه دنده را استشمام کردید حواستان باشد که این عطر شیرین موفقیت نیست بلکه احتمالا نشانگر این است که گیربکس شما بیش از حد داغ کرده است. روغن گیربکس فقط قطعات متحرک جعبه دنده را روانکاری نمی کند بلکه با خنک کردن قطعات متخلف نمی گذارد گیربکس خودش را به آتش بکشد. حتی در  برخی از وسایل نقلیه یک رادیاتور کوچک اختصاصی برای روغن گیربکس در نظر گرفته شده تا با به چرخه درآوردن روغن حرارت گرفته شده از گیربکس را منتقل کند. دلایل معمول از این قرارند: کم بود مایع گیربکس یا نامساعد بودن آن، که می تواند نشانه نشتی روغن یا کثیف بودن این مایع باشد که باید تعویض شود

.

سر و صدا در حالت خلاص: این مشکل می تواند راه حل ساده و ارزان قیمتی داشته باشد. همانطور که حدس می زنید اضافه کردن یا تعویض روغن چاره کار است. التبه دقت داشته باشید بهترین حالت گیربکس زمانی است که با روغن مناسب خود کار کند. حتما دفترچه راهنمای اتومبیل خود را چک کنید. اما صدای گیربکس در حالت خلاص می تواند نشانگر مسایل مهم و پرهزینه تری مانند سایش اجزا باشد: قطعات فرسوده باید تعویض شوند.


سُر خوردن دنده ها: در جعبه دنده ای که دنده ها سر می خورند مشاهده می شود که گیربکس به صورت خود به خود از دنده خارج می شود و به حالت خلاص می رود. این مشکل در بهترین حالت برای راننده دلسرد کننده خواهد بود واز آنجایی که کنترل از دست رفته یک اتومبیل یا در برخی شرایط کاهش سرعت تنها به وسیله جعبه دنده میسر است، در بد ترین حالت می تواند بسیار خطر آفرین باشد.


Dragging clutch: زمانی که پدال کلاچ را کامل فشار داده اید ولی صفحه کلاچ هنوز با فلایویل (flywheel) درگیر است و از خلاص کردن امتناع می کند شما با یک کلاچ کشنده(!) روبرو هستید. خوشبختانه این موضوع از مشکلات پرهزینه گیربکس نیست و مربوط به ارتباط بین پدال کلاچ و صفحه کلاچ یا سیم کلاچ است.


نشتی روغن: مایع گیربکس اتوماتیک برای قابلیت های تعویض دنده بسیار حیاتی است بنابراین کوچکترین لکه روغن بر روی مسیر حرکت شما می تواند به مشکل بزرگی بدل شود. زمانی که همه چیز به درستی کار کند روغن گیربکس اتوماتیک باید به رنگ قرمز روشن و شفاف باشد و بوی کمی شیرین داشته باشد، هنگامی که روغن گیربکس را چک می کنید مطمین شوید که رنگ تیره نداشته باشد و بوی سوختگی ندهد. برخلاف روغن موتور، جعبه دنده روغن را در طول استفاده مصرف نمی کند و نمی سوزاند، بنابراین اگر متوجه کم بودن روغن گیربکس شدید مطمینا در جایی از جعبه دنده نشتی وجود دارد. اگر از گیربکس دستی استفاده می کنید چک کردن روغن از زیر کاپوت میسر نیست و باید مستقیما از جعبه دنده بررسی شود، پس اگر مشکوک به روغن گیربکس هستید به مکانیک مراجعه کنید.


چراغ چک موتور: همیشه به هشدار های اتومبیل خود دقت کنید. سنسور هایی که در قسمت موتور و گیربکس وجود دارند می توانند مشکلات و مسایل مختلف بسیار کوچک را قبل از اینکه شما حسشان کنید، تشخیص دهند بنابراین هرگاه با هشدار این چراغ ها روبرو شدید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.


تعویض دنده پر زحمت یا همراه با لرزش: همانطور که در قسمت قبل گفته شد در گیربکس دستی اگر در هنگام تعویض دنده با هر جور فشار و مقاومتی از سوی گیربکس مواجه شدید مطمینا نشانه مشکلی در جعبه دنده است. اگر کلاچ را به طور کامل فشار دهید و بعد از تعویض دنده  صدای درگیری نامعمولی شنیدید احتمالا کلاچ شما فرسوده شده یا فقط نیاز به تنظیم دارد. یا ممکن است هماهنگ کننده های دنده های گیربکس آسیب دیده باشند. در گیربکس اتوماتیک تعویض دنده های نامطلوب یا همراه با تکان های غیر عادی نشان از آمادگی گیربکس برای مراجعه به تعمیرگاه دارد.


تاخیر در پاسخگویی: وقتی که اتومبیل در دنده قرار می گیرد ولی به اندازه ای که دور موتور افزایش پیدا می کند سرعت خودرو افزایش نیابد احتمالا این صفحه کلاچ دیگر به درد نمی خورد یا ممکن است با مشکل گران قیمت تری روبرو باشید. در مورد گیربکس اتوماتیک هم باید گفت که این مساله به صورت تاخیر در تغییر وضعیت بین حالت های Drive  یا Park خودش را نشان می دهد.


هیچ صدایی را بی اهمییت نشمرید: گوش به زنگ هر گونه صدا یا لرزشی از هر نقطه از اتومبیل خود باشید و به موقع نسبت به پیدا کردن مشکلات و برطرف کردن آنها اقدام کنید. خیلی از خرابی ها در مراحل اولیه با هزینه کم قابل تعمیر هستند اما در صورتی که رسیدگی به آنها را پشت گوش بیاندازید می توانند آسیب های اساسی به اتومبیل شما وارد کنند و خسارت مالی سنگینی به شما وارد سازند.

برچسب‌ها: گیربکس، transmision، manual، Tshoot، تعمیر
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد