X
تبلیغات
رایتل

اینترکولر چیست؟

شنبه 23 آبان 1394 ساعت 05:32

یکی دیگر از مشکلاتی که استفاده از توربوشارژر و سوپرشارژر به وجود می آورد افزایش دمای هوایی است که وارد موتور می شود. هوای خروجی از توربو می تواند دمایی بین C °120 تا C°150 داشته باشد و این مساله به دو علت رخ می دهد:


1.      مجاورت هوای ورودی با تجهیزات و متعلقات سیستم توربو که در اثر عبور جریان بسیار داغ اگزوز دمایشان به میزان زیادی بالا رفته است.

2.      افزایش فشار در یک سیال (طبق قانون عمومی گاز ها؛ PV=nRT) در حجم و مقدار ثابت سبب افزایش دما می شود. از آنجا که کار اصلی توربو شارژر و سوپر شارژر فشرده سازی هوا است، بر اساس قانون بیان شده دمای هوا افزایش پیدا می کند.

دمای بیش از حد هوا در هنگام ورود به موتور باعث کاهش راندمان می شود چرا که هوای گرم چگالی کمتری دارد بنابراین درصد اکسیژن موجود در یک حجم مشخص هوای گرم کمتر است که مانع سوختن کامل بنزین می شود و از طرفی این گرما می تواند موجب ضربه (knock) در موتور شود همچنین به سرسیلندر آسیب برساند.


برای رفع این مشکل مکانیسمی ارایه شده است که در ادامه می بینیم نحوه ی کارکردی شبیه به رادیاتور اتومبیل دارد با این تفاوت که عمل انتقال حرارت به جای آب با جریان هوا صورت می گیرد.


همانطور که در شکل زیر می بینید هوا بعد از توربو شارژر از شبکه ای مانند رادیاتور که در اینجا با هوا خنک می شود عبور کرده و حرارت خود را از دست می دهد.



در سال 1978 پورشه اینتر کولر را بر روی مدل 3.3 لیتری 911turbo معرفی کرد که تاثیر چشمگیری در بهبود بازده حجمی داشت و دمای هوا را بعد از فشرده سازی 50 تا 60 درجه کاهش می داد و به این ترتیب نسبت کمپرس بیشتری را میسر می ساخت.


نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد