X
تبلیغات
رایتل

توربوشارژر- قسمت دوم

شنبه 23 آبان 1394 ساعت 04:16

همانطور که در قسمت قبل بیان شد یکی از مشکلات اصلی استفاده از توربوشارژر ها تاخیر آنها در پاسخگویی موتور است و انواع توربوشارژر از نظر طراحی، برای رفع این مشکل معرفی کردیم. حال در این قسمت به روش های مختلف به کار بستن سیستم های توربو که برای برطرف کردن مشکل تاخیر ابداع شده اند می پردازیم.


معمول ترین شیوه ی بکار گیری توربوشارژر ها twin-turbo نام دارد که خود به سه روش مختلف نصب می شود:


1.      Parallel twin-turbo:

ساده ترین روش به کارگیری توربو شارژر های دوتایی است. در این طراحی دو توربو ی بزرگ و کوچک به طور همزمان و مستقل فشار هوا را تقویت می کنند به این صورت که خروجی بعضی از سیلندر ها به توربو ی کوچکتر و باقی سیلندر ها به توربوشارژر بزرگتر منتهی می شوند. در دور پایین توربو ی کوچک از تاخیر جلوگیری می کند و توربو ی بزرگ در دور بالا بیشترین بازده ممکن را نتیجه می دهد.


2.      Sequential twin-turbo:

توربو شارژر های متوالی به نحوی در سیستم تعبیه می شوند که در دور پایین تمامی قدرت محدود خروجی اگزوز فقط به سمت توربوی کوچک هدایت می شود و زمانی که در دور بالا جریان اگزوز به اندازه کافی شدت گرفت توربوشارژر قدرتمند و بزرگ تر نیز وارد مدار شده و بازده موتور را به حداکثر می رساند.


3.      Two-stage variable twin-turbo:

این طراحی ویژه ی موتور های دیزل است و بیشتر در این گونه موتور ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در دور های بسیار پایین کار می کنند و سرعت گاز خروجی آنها به اندازه کافی نیست و بیشتر از موتور های بنزینی باعث turbo lag می شوند.

این طراحی در سه مرحله عملکرد جداگانه ای دارد که بسته به محدوده دور موتور تنظیم می شود که در تصاویر زیر می توانید مشاهده کنید.







نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد