X
تبلیغات
رایتل

بی انصافی رسانه ها

پنج‌شنبه 27 فروردین 1394 ساعت 03:53

یکی از مسایل نگران کننده در رابطه با صنایع اتومبیل سازی در کشور، عملکرد رسانه های مختلف اعم از مجلات، روزنامه ها، صدا و سیما و برخی از پایگاه های اینترنتی می باشد. چرا که رسانه های مذکور نه تنها در ارتقاء دانش و اطلاعات مخاطبانشان در مورد تکنولوژی های  مدرنی که روز به روز استفاده از آنها در اتومبیل های مختلف و در کلاس های گوناگون با استقبال بیشتری مواجه می شوند، به درستی عمل نمی کنند، بلکه  در مورد حقوق مشتریان، شرایط فروش و قیمت های یکسان جهانی و غیره نیز آگاهی بخشی قابل توجهی ندارند.


همه اطلاعاتی که به طور شفاف و در جهت اعتلای فکر مردم به آنها ارایه نمی شود به کنار، در مواردی که تعدادشان هم کم نیست، شاهد موضع گیری های نابجا و ناعادلانه ای در مورد برخی محصولات هستیم.


در اینجا از نشریه یا رسانه ی خاصی نام نمی برم اما یکی از مواردی را که خودم مشاهده کردم ذکر می کنم.

 

 

گیربکس یا به قول برخی دوستان جعبه دنده سهم قابل توجهی در احساسی که اتومبیل به سرنشین منتقل می کند دارد و در واقع در شکل گیری کاراکتر یک خودرو نقش مهمی ایفا می کند، پس نباید در نقد و بررسی ای که راجع به یک اتومبیل می نویسیم عملکرد ضعیف و نامناسب آنرا به طرز جانبدارانه ای کمرنگ و بی اهمیت جلوه دهیم.


 حال ببینیم به چه علت این توضیحات داده شد:


چندی پیش در یکی از با سابقه ترین و تا قبل از این، معتبر ترین مجلات، بررسی مفصلی از یک محصول چینی را می خواندم که به نظر می رسید به منظور خاصی نوشته شده بود، در مورد  JAC J5 با گیربکس اتوماتیک صحبت می کنیم. قسمت هایی از متن مورد بحث را دقیقاً نقل می کنم:

 

" یکی از جذابترین بخش های فنی J5، گیربکس آن است. این گیربکس، وقتی اهرم تعویض دنده را روی حالت D  و به سمت چپ قرار می دهید، دنده ها را به صورت اتوماتیک تعویض می کند اما وقتی اهرم تعویض را کمی به سمت راست حرکت دهید، می توانید با اندکی فشار به سمت جلو، خودتان دنده ها را سبک و با اندکی فشار به سمت عقب، سنگین کنید که همین نکته،  رانندگی با این چینی تازه وارد را واقعاً لذت بخش می کند! "

 

چند سطر بعد ...

 

" البته گیربکس J5 دو مشکل نسبتاً ناخوشایند نیز دارد که عبارتند از: نخست، تکان وارده به اتاق به هنگام تعویض دنده در حالت اتوماتیک و دوم، تاخیر حدوداً دو ثانیه ای در حالت غیر اتوماتیک! "

 

نویسنده در بخش طراحی و نما به طور هیجان انگیزی از ظاهر J5 با آب و تاب سخن گفته بود که گویی با اثری خارق العاده رو به رو هستیم، این در حالی است که مخاطب باید قضاوت کند که یک اتومبیل از لحاظ ظاهری مناسب است یا خیر و وظیفه نویسنده بررسی جنبه های فنی است که فرد قبل از خرید توانایی مورد آزمایش قرار دادن آن ها را ندارد. البته همیشه نکات کلیدی راجع به طراحی مورد بحث قرار می گیرند، اما نه به گونه ای که شاهد آن هستیم، درست نیست که فکر و نگاه خواننده جهت دهی شود.


البته تلاش های نویسنده این مطلب برای اثبات بی طرفی اش در بند های دیگر این متن در مورد J5  ستودنی است اما مشاهده می کنید که چگونه سعی دارد نقص های اساسی گیربکس را در کنار آپشن ها و امکانات ظاهری این مدل از JAC بی اهمیت جلوه دهد.


در موارد بیشتری مشاهده می کنیم که اتومبیل های کره ای به میزان غیر قابل باوری در نوشته های گوناگون مورد تحسین قرار می گیرند و به عنوان انتخاب های برتر (گاهی در مقایسه با خودرو های ژاپنی) معرفی می شوند. در اینکه صنعتگران کره ای در چهار دهه ی گذشته پیشرفت های چشمگیری داشتند شکی نیست، همچنین حرکت رو به رشد آنها قابل ستایش است، به طوری که می توانند الگوی خوبی برای بسیاری از صنایع نوپا باشند اما نباید محصولاتشان بی نقص و بهترین نام بگیرند. کیفیت قابل قبول، آپشن های مناسب و طراحی های متنوع از ویژگی های اتومبیل های کره ای می باشند ولی به هیچ وجه از محصولات ژاپنی که بالاترین استاندارد های ایمنی، رفاهی و آلایندگی را دارند و از طرفی هم هر ساله رتبه های نخست رده بندی های جهانی، در خصوصreliability  (اعتماد پذیری یا قابل اعتماد بودن) را از آن خود می کنند و کیفیت ساخت بسیار بالای آنها باعث شده تا در بازارهای سخت گیری چون بازار داخلی ایالات متحده امریکا از محبوب ترین و پرفروش ترین ها باشند، بهتر نیستند.


از مسایل فنی که بگذریم، در مورد برخی طراحی ها نیز تعاریف ناعادلانه ای صورت می گیرد. ظاهر و نمای اتومبیل کاملاً در نظرافراد متفاوت است و نباید با نوشته های جانبدارانه خود به افکار خواننده جهت بدهیم، در رابطه با ظاهر اتومبیل باید قضاوت بر عهده ی مخاطب باشد.


هر رسانه ای بخش هایی را به طور مشخص به تبلیغات اختصاص می دهد و از این راه به منافع مالی خود دست می یابد که به هیچ وجه مورد نکوهش نیست و برای ادامه فعالیت، هر نشریه ای به این منابع نیازمند است.  از این رو مطالب فنی و بررسی ها محل تبلیغات و کسب درآمد نیستند. وظیفه ما بیان دیدگاه های صحیح است و اینکه همه ی جنبه های یک محصول را به طور شفاف و صادقانه برای مردم روشن کنیم.


در آخر از فعالیت های مشفقانه ی برخی دوستان صمیمانه تشکر می کنم و به هیچ وجه قصد انتقاد از کسانی که کار خود را به درستی انجام می دهند ندارم.


من در این وبلاگ تمام تلاشم را می کنم تا بتوانم در این زمینه گام های مثبتی، هر چند جزیی، بر دارم و امیدوارم در آینده شاهد نقدهای صادقانه و دلسوزانه تری از سوی دیگران باشیم.

 

نظرات (2)
پنج‌شنبه 27 فروردین 1394 ساعت 18:41
باسلام
مطالب بسیار خوبی بود.در این متن شما به نکته ای اشاره کرده بودید که میگفت ماشین های کره ای با ماشین های ژاپنی مقایسه میشوند،به نظر حقیر ماشین های ژاپنی استانداردهایی در حد اتومبیل های آلمان دارند و به هیچ وجه نباید با صنعت پوشالی،پوچ و توخالی کره مقایسه شود،اگر هم دیده میشود کهدماشین های کره ای تا حدی در بازارهای جهان رواج یافته به خاطر ظاهر فریبنده وقیمت پایین است نه به خاطر تکنولوژی یا کیفیت .در ضمن کره اندک پیشرفت های سالهای اخیر خود را مرهون سرمایه های آمریکا است و نه چیز دیگر و......چین که دیگر تکلیفش معلوم است
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام
متشکرم از توجهتون
بله تمام صنعت اتومبیل کره با پشتیبانی های امریکا، ژاپن و در برخی موارد آلمان، به اینجا رسیده
اگر چه از لحاظ کیفی به هیچ وجه قابل مقایسه با امریکا، آلمان یا ژاپن نیست
دوشنبه 31 فروردین 1394 ساعت 00:03
سلام حاج آقا.
بسیار استفاده کردیم:-)
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام علیکم
خواهش میکنم
لطف عالی مستدام
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد