X
تبلیغات
رایتل

زمان بندی سوپاپ ها - i-VTEC

جمعه 12 دی 1393 ساعت 18:55

Honda در زمینه سیستم های زمانبندی سوپاپ یکی از پیشتازان محسوب می شود و ایده های متمایز این شرکت باعث شده تا محصولاتش در بازار های سراسر دنیا جایگاه ویژه ای داشته باشند.


Honda Integra XSi / RSi در سال 1989 وارد بازار شد. این اتومبیل از موتور 1.6 لیتری مجهز به VTEC بهره می برد. مصرف سوخت بسیار مناسب و استهلاک کم که از مشخصّه های یک اتومبیل مناسب استفاده روزمرّه است، از ویژگی های این خودرو بود. در عین حال از توان خروجی بالایی برخوردار بود، 100 اسب بخار به ازای هر لیتر از حجم موتور که به معنی قدرت 160 اسب بخاری این اتومبیل است؛ قدرت کافی برای رانندگی لذت بخش در کنار مصرف کم.


 VTEC مخفف Variable Timing and Lift Electronic Control ; اولین تکنولوژی در نوع خود می باشد که در ادامه به تشریح مکانیسم عملکرد این تکنولوژی می پردازیم.


 

این تکنولوژی به واسطه استفاده از بادامک ها و rocker arm های متفاوت در کنار یکدیگر، میزان باز شدن سوپاپ ها و به طبع آن، مصرف سوخت را کنترل می کند. به این ترتیب که در دور موتور های پایین از بادامک های معمولی در کنار rocker arm های متناسب با آن استفاده می کند تا سوپاپ ها به میزان کمتری باز شوند و مخلوط سوخت/هوا به مقدار کمی وارد سیلندر شود.




 rocker arm سوم با جابجایی یک میله هماهنگ کننده، درگیر این فرآیند می شود.


برای تولید قدرت زیاد در دور های بالا تر، بادامک و rocker arm بزرگتری را درگیر کرده و باز و بسته شدن سوپاپ ها را به وسیله آن کنترل می کند، به طوری که سوپاپ ها کاملاً باز می شوند و مخلوط سوخت/هوا به اندازه کافی وارد سیلندر می شود.



i-VTEC در سال 2002 معرفی شد که نسخه هوشمند ( intelligent ) نمونه قبلی است. به گونه ای که در دور موتور های پایین و متوسط کنترل بهتری بر روی مصرف بنزین دارد، همچنین پاسخگویی و عملکرد موتور را بهبود بخشیده است.

در تصویر زیر می توانید انواع بادامک و rocker arm (شیطانک)

به کار رفته در مکانیسم VTEC مشاهده کنید.



این شرکت بار دیگر با ابداعی جالب توجه، نسخه دیگری از i-VTEC را معرفی کرده است. در این نمونه یکی از سوپاپ ها را در هر سیلندر (دور موتور پایین) به حالت آماده باش در می آیند و تنها از یک سوپاپ برای ورود هوا و سوخت استفاده می شود. و در موقع نیاز (دور موتور بالا)، تمام سوپاپ ها درگیر می شوند. در این ویدیو می توانید مکانیسم این نسخه از i-VTEC را ببینید.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد