X
تبلیغات
رایتل

زمان بندی سوپاپ ها - مقدمه

یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 03:47

بر اساس ساختار و طرز کار موتور های چهار زمانه در گذشته، زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها [ Valve ] برای ورود هوای مورد نیاز برای احتراق و همچنین خروج دود از سیلندر ها به طور ثابت تنظیم می شدند. به بیان دیگر زمانی که برای چرخه های مختلف در موتور اتومبیل در نظر گرفته می شود، همگی در مرحله طراحی موتور ها مشخص شده و این زمان بندی ها چه در دور موتور های بالا و چه در دور های پایین تر ثابت بوده و قابل تغییر نبودند.


  


یک اتومبیل اسپرت یا مسابقه ای باید طوری طراحی شود که قدرت زیادی تولید کند و طبعاً مصرف سوخت بیشتر را در پی دارد. از طرفی یک اتومبیل شهری ایده آل باید به گونه ای ساخته شود که مناسب کار های روزمّره بوده و استهلاک و مصرف سوخت مناسبی داشته باشد. بنابراین اگر کسی طالب اتومبیلی با مشخصه های اسپرت و هیجان انگیز باشد می بایست مدلی را انتخاب کند که مطمیناً مصرف سوخت بالاتری دارد و برای استفاده های روزانه مناسب نیست. و از سوی دیگر اگر بخواهیم مصرف سوخت و آلایندگی ها را کاهش دهیم، لذت رانندگی را از دست خواهیم داد و با اتومبیلی کسل کننده و آرام مواجه خواهیم شد.



در حدود سه دهه است که این مساله به واسطه تکنولوژی ها و ابداعاتی که شرکت های بزرگ مطرح کرده اند حل شده است. هر کدام از کمپانی های نامی و با سابقه در صنعت اتومبیل سازی تکنولوژی های مخصوص خود را ارایه کرده اند که در یادداشت های بعدی به تشریح آنها خواهم پرداخت.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد